Radio Free Europe/Radio Liberty

Radio Free Europe/Radio Liberty
RFERL primary brandmark.svg
RFE/RL official logo
AbbreviationRFE/RL
Formation1949 (Radio Free Europe), 1953 (Radio Liberty), 1976 (merger)
TypePrivate, non-profit Sec 501(c)3 corporation[1][2]
PurposeBroadcast Media
HeadquartersPrague Broadcast Center
Location
Official language
English
Programs are also available in Albanian, Armenian, Azerbaijani, Bashkir, Bosnian, Belarusian, Bulgarian, Chechen, Crimean Tatar, Dari, Georgian, Hungarian, Kazakh, Kyrgyz, Macedonian, Montenegrin, Pashto, Persian, Romanian, Russian, Serbian, Tajik, Tatar, Turkmen, Ukrainian, Uzbek
In the past also Polish, Czech, Slovak, Lithuanian, Latvian, Estonian and various other languages; see this list
OwnerU.S. Agency for Global Media
President and Chief Executive Officer
Jamie Fly[3]
Vice President and Chief Financial Officer (Treasurer)
Mark Kontos[4]
Budget Director / Assistant Treasurer
Stephanie Schmidt[4]
General Counsel / Secretary
Benjamin Herman[4]
Budget (Fiscal year 2021)
$124,300,000[5]
Staff
>700[5]
WebsiteRFERL.org

Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) is a United States government funded organization that broadcasts and reports news, information, and analysis to countries in Eastern Europe, Central Asia, Caucasus, and the Middle East where it says that "the free flow of information is either banned by government authorities or not fully developed".[6][7] RFE/RL is a private, non-profit 501(c)(3) corporation supervised by the U.S. Agency for Global Media, an independent government agency overseeing all U.S. federal government international broadcasting services.[8] Daisy Sindelar is the vice president and editor-in-chief of RFE.[4]

RFE/RL broadcasts in 27 languages to 23 countries.[9] The organization has been headquartered in Prague, Czech Republic, since 1995, and has 21 local bureaus with over 500 core staff and 1,300 stringers and freelancers in countries throughout their broadcast region. In addition, it has 700 employees at its headquarters and corporate office in Washington, D.C.

During the Cold War, RFE was broadcast to Soviet satellite states, including the Baltic states, and RL targeted the Soviet Union; RFE was founded as an anti-communist propaganda source in 1949 by the National Committee for a Free Europe, while RL was founded two years later. The two organizations merged in 1976. Communist governments frequently sent agents to infiltrate RFE's headquarters, and the KGB regularly jammed its signals. RFE/RL was headquartered at Englischer Garten in Munich, West Germany, from 1949 to 1995. Another broadcast site was operated at the village of Glória do Ribatejo, east of Lisbon, Portugal, from 1951 to 1996. European operations have been significantly reduced since the end of the Cold War.

  1. ^ "Inspection of Radio Free Europe/Radio Liberty" (PDF). Office of Inspector General (United States). United States Department of State. 2017. Retrieved 7 December 2020.
  2. ^ "RFE/RL – Radio Free Europe/Radio Liberty – Source description". European Country of Origin Information Network. 26 June 2020. Retrieved 7 December 2020.
  3. ^ "RFE/RL welcomes back Jamie Fly as president". U.S. Agency for Global Media. 2021-02-04. Retrieved 2021-03-12.
  4. ^ a b c d "Management And Governance". RFE/RL. Retrieved 2022-03-03.
  5. ^ a b "About Us". RFE/RL.
  6. ^ Robinson, James. "Hoover to house Radio Free Europe/Radio Liberty archives". Stanford University. Retrieved 7 December 2020.
  7. ^ "Radio Free Europe / Radio Liberty". U.S. Agency for Global Media. Retrieved 7 December 2020.
  8. ^ .
  9. ^ "RFE/RL Language Services". Radio Free Europe/Radio Liberty.

From Wikipedia, the free encyclopedia · View on Wikipedia

Developed by Nelliwinne